Plugins updaten of plugins niet updaten?

Plugins updaten of plugins niet updaten?
datum-geschreven 9 jun 2016

Plugins updaten.. dat kun je met 1 muisklik doen, maar als je website een conflict krijgt met andere plugins, het thema of met WordPress kun je dat niet met 1 muisklik terugdraaien!

Wat je kunt doen als de plugin update een error veroorzaakt

  1. Je kunt de oude release van die plugin opzoeken, en de oude release met behulp van een FTP programma in de plaats zetten voor de nieuwste plugin.
  2. Je kunt een backup terugzetten, en als je die zelf niet hebt, je webhoster benaderen. Die heeft soms ook nog een backup van een week of langer geleden.
  3. Je kunt kijken of er al een topic over is geopend op het officiële WordPress NL forum.
  4. Of de paden en aanwijzingen volgen die een error weergeeft en de code induiken om het te fixen. (Voor gevorderden)

Weet je vooraf of een plugin een error GAAT veroorzaken?

Dat weet je alleen als je research doet op Google c.q. het WordPress forum. Je typt de naam van de plugin in en dan typ je erachter “update error” of “update bug”.
Maar dat is zoeken naar problemen. Eigenlijk is het checken of een plugin problemen veroorzaakt veel werk waar weinigen zin in hebben.

Hoe weet je welke plugin de oorzaak is van de error?

Als de plugin(s) geupdate zijn en je ziet een error op je website kun je de plugins 1-voor-1 deactiveren net zolang totdat de error weg is.
Wanneer de error verdwijnt weet je genoeg.

Als je website een “witte pagina” zonder error-melding toont, kun je die error weergave aanzetten in de wp-config.php bij de DEBUG MODE, zet die op TRUE

Het gemak van een backup

Had je maar een backup! Dan kan je namelijk met enkele muisklikken je oude plugins terugzetten.
Een backup is essentieel als je geregeld updates van plugins uitvoert. Backups maken kan op vele manieren, zowel handmatig via de FTP als via een Cpanel-Directadmin als door middel van een backup plugin.

Psst: Niet doorvertellen

Wij raden aan om de plugins niet elke week/maand te updaten wanneer er een nieuwe release uit is, maar eens in de 4-6 weken.
Vaak zijn het releases voor nieuwe functies die geregeld bugs (codeconflicten) met zich mee brengen.

Alleen wanneer het noodzakelijk is zoals bij een beveiligingsupdate is het direct updaten aan te raden.

Gebruik verstand en inzicht wanneer je update, klik niet direct op de “bijwerken” link wanneer een nieuwe update verschijnt!

 

Meer WordPress: , , ,

De meeste artikelen worden geschreven door Mathieu Scholtes, de eigenaar van WPBeveiligen. Op de hoogte blijven van het laatste WordPress nieuws? WordPress tips? WordPress aanbiedingen?
Connect dan op Linked-in!

Heb je een vraag? Tip of gedachte? Deel die!

Abonneer
Breng me op de hoogte
guest
5 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Pim

Ik gebruik een plugin van Themify: Contact Builder. Het is een betaalde plugin die hoort bij een thema dat ik bij hun heb gekocht. Gister kreeg ik een email waarin geadviseerd werd om, als ik hem nog niet geupdate had, hem naar versie 1.4.6 te updaten. Zouden alle plugin bouwers moeten doen bij betaalde plugins. Overigens op https://wpvulndb.com/ werd er niets over gezegd.

Rick

Eerder probleem gehad met de plugin BackUpWordPress. Zo erg zelfs dat ik niet meer in mijn dashboard kon komen. Op het WordPress forum gekeken. Tientallen anderen die hetzelfde probleem hadden. Ik vind de oplossing van Marcha heel handig. Terugzetten gaat zo heel snel. Voor anderen is het handig om te weten dat dit met FTP (bijvoorbeeld Filezilla) gaat.

Marscha willems

Ik sleep plug-ins eerst naar de pc voordat ik ze update. Als het verkeerd gaat plaats ik ze weer terug